Nauczyciel WF-u z Klasą. "Facet od fikołków"

Pan Arkadiusz Majer pracuje w Gimnazjum nr 3 w Jaworznie i mówi o sobie, że jest "facetem od fikołków".Poznajcie sywletkę kolejnego nauczyciela WF-u z Klasą.

Pan Arkadiusz w tej szkole pracuje od 5 lat. W gimnazjum istnieje klasa sportowa o profilu wspinaczkowym i samoobrony. Rok temu ofertę poszerzono o autorski program zajęć fitness opracowany przez wyżej wymienionego.

"Faceta od fikołków" z powodzeniem można nazwać lokalnym liderem, aktywistą. Oprócz tego, że z racji zawodu i pasji udziela się na polu sportowym - jest absolwentem AWF Katowice, instruktorem fitness i pływania, ratownikiem WOPR - prowadzi kółko sympatyków gitary elektrycznej "Trash Team".

Zobacz na blogu akcji WF z Klasą, co nowego w Gimnazjum nr 3 w Jaworznie

Wraz z innymi nauczycielami z Gimnazjum nr 3 pan Arkadiusz organizuje liczne eventy, festyny, konkursy wewnątrzszkolne. Wszystko to, żeby aktywizować rodziców i uczniów, a tym drugim pokazać, że szkoła to nie "zjadacza czasu", tylko miejsce, które może zapewnić dobry start w życiu. Oczywiście jeśli uwierzą w swoje możliwości i  odnaleźli w sobie siłę. W tym między innymi głowa takich nauczycieli jak pan Arkadiusz.

Paweł Jeleniewski: Jak Pan wspomina swój WF z dzieciństwa?

Arkadiusz Majer: Moja przygoda z wychowaniem fizycznym rozpoczęła się już w szkole podstawowej. Urodziłem się i wychowałem jakieś 300m od morza w Kołobrzegu i bardzo dobrze pamiętam wf na plaży. Cz ęsto organizowano nam różnego rodzaju zabawy biegowe przebieżki na dłuższy dystans. Chętnie brałem udział w zawodach lekkoatletycznych- biegach sprinterskich i w zawodach pływackich.

Raczej nie wyobrażałem sobie mojej szkolnej edukacji bez zajęć wf. To właśnie nauczyciel wychowania fizycznego był jednym z moich autorytetów. Wtedy nie zastanawiałem się na czym tak naprawdę polega jego praca i jak ważną rolę odgrywa w życiu swoich podopiecznych. Moim mottem, są słowa których przesłanie towarzyszy mi całe życie i do którego próbuje przekonać moich podopiecznych "sport to architekt budowy ludzkiego ciała, które kształtowane szlachetnym wysiłkiem staje się Czarą Wzniosłości"

Z jakimi problemami odnośnie WF-u boryka się Pańska szkoła?

Myślę, że problemy placówki, w której uczę są podobne jak większości szkół: zwolnienia z wf-u, opuszczanie lekcji, taka "apatia" wśród młodzieży na lekcjach. Ale na szczęście to się zmienia. Młodzież dostrzega zmiany zachodzące w szkole: jest coraz więcej sprzętu co pozwala urozmaicić zajęcia i sprostać oczekiwaniom, potrzebom i zainteresowaniom uczniów. Nauczyciele stale się dokształcają. Dzięki ciągle uzupełnianemu zapleczu dydaktycznemu jest możliwe stosowanie kreatywnych rozwiązań w pracy z młodzieżą.  Program "WF z Klasą" z pewnością pozwoli na jeszcze bardziej intensywne działania zmierzające ku udoskonaleniu oferty dydaktycznej placówki, by służyła młodym pasjonatom sportu.

Chcesz mieć aktywne dziecko? Pamiętaj, że dzieci widzą i powielają

Jak Pan rozumie WF z Klasą?

WF z klasą to dla mnie szereg procesów dydaktycznych, inicjatyw i innowacji, które w zamierzeniu mają wyjść naprzeciw teraźniejszym oczekiwaniom uczniów. Pod tym pojęciem dopatruje się wyznaczania dla młodzieży nowych trendów, pokazania im, że każda lekcja wychowania fizycznego może być traktowana jak wyzwanie niezależnie od miejsca zajęć czy ilości sprzętu jakim dysponujemy.

Wreszcie ukierunkowania ich w taki sposób, by stali się współtwórcami procesu lekcyjnego, by mieli świadomość, że robią coś ważnego dla siebie. I nawet najmniejsza chęć do tego by pracować nad własną fizycznością jest traktowana jako ten szlachetny wysiłek.

Jak zachęcić dziewczynki do ćwiczeń?

Myślę, że tu ważny jest wzajemny szacunek i zaufanie. Trzeba znaleźć kontakt, wspólny język, być sprzymierzeńcem. W tym roku tak się złożyło, że pracuje w większości z grupami dziewcząt. Częstym problemem była niedyspozycja (często nadużywana), niechęć do wf. Nie powiem - nie było łatwo, ale wszyscy się uczymy.

Praca domowa z WF-u? Bez pisania!

Ważne by nie poddawać się i być konsekwentnym. Jako "facet od fikołków" uważam, że każdą grupę upartych dziewczyn można rozpracować Wyznaczam sobie metodę małych kroków, by łatwo się nie zniechęciły, ale aby ostatecznie cel dydaktyczny został osiągnięty. Czasem trzeba być trochę elastycznym "ok, zgoda dziś robimy stepy, ale następnym razem 100% dyspozycyjności i po mojemu".

Jak współpracować z rodzicami?

Właściwa współpraca z rodzicami to na pewno bardzo ważna rzecz w edukacji ucznia i w pracy nauczyciela. Podobnie jak z uczniem, tu też kontakt powinien być dobry. Rodzic musi być świadomy postępów swojego dziecka. Dzień otwarty czy zebranie w szkole to czasem za mało - tym bardziej, że rodzice nie zawsze mają tyle czasu by odwiedzić każdego przedmiotowca, jeśli w ogóle mają czas by do szkoły przyjść. Często organizujemy w szkole różnego rodzaju akcje (większe czy mniejsze), chętnie zapraszamy do współpracy rodziców. Uczniowie chętniej podejmują wszelkie formy aktywności razem z rodzicami. Korzyści są tu dla wszystkich.

 

Jaki nauczyciel, to dobry nauczyciel WF-u?

Dobry nauczyciel to taki, który stara się zrozumieć potrzeby uczniów, potrafi wyzwolić w uczniach chęć pracy nad własną aktywnością, ma z nimi dobry kontakt. Dobry nauczyciel to taki, który ma motywację by podejmować nowe formy aktywności, który potrafi przekazać w interesujący sposób treści programowe. Jest osobą, która wzbudza sympatię i szacunek i stale pracuje na to by wyzwolić wśród uczniów "głód" następnej lekcji.

Czym jest wychowanie fizyczne?

To kształtowanie właściwych postaw wobec kultury fizycznej, które będą się wyrażały w pracy nad własną fizycznością, ciągłym doskonaleniem, dbałością o zdrowie i postawę ciała. To również krzewienie postaw moralnych, społecznych.

Największym problemem polskiego WF-u jest?
Dbanie o higienę. Brak możliwości skorzystania z prysznica po zajęciach.
17%
851 głosów
Nierówne traktowanie dziewcząt i chłopców. Potrzeby tych pierwszych nie są brane pod uwagę przy planowaniu lekcji.
4%
184 głosów
Zajęcia na macie - macie piłkę i grajcie, czyli brak zaangażowania nauczycieli w prowadzenie zajęć
15%
757 głosów
Prowadzenie zajęć w klasach I-III. Nauczycielom nauczania początkowego brakuje wiedzy na temat metodyki zajęć.
5%
244 głosów
Ocena. Taki przedmiot nie powinien być poddany ocenie. Jeśli już uczeń ma być oceniany to za indywiudalny postęp.
16%
783 głosów
Lekceważenie przez rodziców WF-u. Niedocenianie przez nich istoty ruchu w poprawnym rozwoju ich dzieci.
10%
485 głosów
Nagminne zwalnianie bez większego powodu uczniów z zajęć.
17%
946 głosów
Wyśmiewanie osób mniej sprawnych przez innych uczniów.
16%
800 głosów