Zajęcia śródlekcyjne. Uczniu, biegaj! Nawet jak się spocisz

22.01.2016 10:35
Olimpiada Pomysłów WF-u z Klasą

Olimpiada Pomysłów WF-u z Klasą (Fot. Adam Stpie / Agencja Gazeta)

Dzieci w szkole spędzają średnio 270 minut dziennie w pozycji siedzącej. I tak przez 5 dni w tygodniu. Efekt? Znużenie, senność, przykurczone mięśnie. Ale tak nie musi być. Nauczyciele uczestniczący w programie WF z Klasą wprowadzili innowacyjne, międzylekcyjne przerwy. Aktywne przerwy.
Świetną inspiracją dla innych są WF-iści ze Szkoły Podstawowej nr 31 w Częstochowie. Podczas przerw...grają w tenisa stołowego! Na swoim blogu aktywne przerwy opisali tak:



Już pierwsze dni w szkole udowodniły, że "przerwy pingpongowe" nadal cieszą się bardzo dużą popularnością. Przez cały rok szkolny uczniowie wszystkich klas mogą korzystać z aktywnej formy spędzania czasu pomiędzy lekcjami. Pod opieką dyżurujących nauczycieli, uczniowie chętnie spędzają czas grając w tenisa stołowego. W przeciwieństwie do tradycyjnej gry, w której bierze udział od 2 do 4 zawodników - w tym przypadku bierze udział nawet 15-20 osób przy jednym stole.

Na korytarzu II-go piętra Naszej Szkoły ustawione są NA STAŁE trzy stoły pingpongowe i jeden na I-ym piętrze. Już wkrótce w posiadaniu szkoły będzie jeszcze jeden stół. Uczniowie wspólnie ustalili zasady gry w "PINPONGA BIEGANEGO" i chętnie "wtajemniczają" w nie kolejne osoby z różnych klas, w tym również nauczycieli.

Zasady ping ponga bieganego

Zawodnicy z paletkami ustawiają się wokół stołu;

Jeden z zawodników rozpoczyna grę poprzez odbicie piłeczki na drugą stronę stołu a następnie przesuwa się w prawo, ustępując miejsca kolejnemu graczowi;

Zawodnik z naprzeciwka odbija piłeczkę i natychmiast przesuwa się w prawo, również ustępując miejsca kolejnemu graczowi;

Zawodnicy przebijają piłeczkę poruszając się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara;

Zawodnik, któremu nie uda się odbicie piłeczki - odpada z gry;

Im mniejsza liczba graczy, tym szybciej należy się przemieszczać;

Kiedy pozostanie dwóch graczy - gra przebiega "tradycyjnie" ale tylko do 5 punktów, bez konieczności obiegania stołu;

Przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa i przestrzeganiu reguł - gra toczy się sprawnie i szybko, co pozwala na rozegranie kilku meczy podczas jednej przerwy

Brak miejsca przy stołach? To nie problem!

Pomysłowość Młodych Sportowców nie zna granic. Z potrzeby ruchu i chęci uczestniczenia coraz większej ilości zawodników - na naszych korytarzach króluje również odmienna forma "ping ponga podłogowego"

Piękne, nowe, kolorowe podłogi na szkolnych korytarzach stały się inspiracją do nowych zabaw. Zasady gry obowiązują takie same, jak w "Pingpongu bieganym", z tą różnicą, że zawodnicy grają na podłodze (bez stołu) a pola wyznaczone są przez barwne prostokąty wykładziny podłogowej.

Tenis stołowy jest bardzo szybką grą wymagającą od zawodników niezwykle energicznych ruchów i reakcji. Systematyczność tej formy aktywności wpływa na rozwijanie koordynacji i orientacji przestrzennej.

Dzięki "Pingpongowym Korytarzom" wzrosła również ilość uczniów uczestniczących w pozalekcynych zajęciach SKS w sekcji tenisa stołowego oraz w zawodach sportowych.

Dostępność stołów pingpongowych wpłynęła w dużym stopniu na popularność tej formy aktywności ruchowej. Świadczy o tym intensywność i regularność korzystania ze stołów nawet w godzinach popołudniowych. Korzystają z nich dzieci przebywające po lekcjach na świetlicy szkolnej (pod opieką wychowawcy świetlicy) oraz uczniowie w towarzystwie swoich rodziców.

To wspaniały lek na znużenie szkolnymi obowiązkami!

Zabawy z dawnych wracają do łask

Dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Ostrołęce wiedzą czym jest zośka czy guma. Oto, jak bawią się na szkolnych korytarzach (wpis pochodzi ze szkolnego bloga):

Zabawa w Zośkę i Gumę na korytarzach (nauczyciele dyżurujący przekazują uczniom przybory z pokoju nauczycielskiego) Zośka -1)"kto podbije zośkę najwięcej razy", z czubka grzbietniej części stopy wyrzucamy zośkę w górę i łapiemy również na stopę(udo, głowę) 2) stojąc w kole odrzucamy do siebie zośkę - tak, by nie spadła na ziemię, ten z zawodników, który nie przyjmie zośki przez co upadnie ona na ziemię, odpada. Wygrywa ten, kto jako ostatni zostanie w kole.

Guma - gra polega na wykonaniu serii skoków przez gumę bez skuchy. Dwoje graczy stoi w gumie, trzeci skacze aż do skuchy (wówczas następuje zmiana gracza). Po ponownym powrocie do gry gracz zaczyna skoki od poziomu na którym skończył. Skacze się od jedynek do dziesiątek oraz "męczko" czyli cała seria jedynek do dziesiątek bez przerwy. Najpierw uczestnicy skaczą na gumie zaczepionej na wysokości kostek, później kolan, ud, pasa. Na różnych podwórkach poszczególne kroki się różniły, przedstawiamy te, które pamiętamy.

ĆWICZENIA ŚRÓDLEKCYJNE:

1. Ćwiczenia organizujemy w momencie znużenia i zmęczenia uczniów przez 2-3 minuty

2. Ćwiczenia prowadzimy przy otwartych oknach

3. Ćwiczenia organizuje i przeprowadza nauczyciel prowadzący zajęcia dydaktyczne lub przygotowany uczeń

4. Tok ćwiczeń: szyja, ramiona, tułów w różnych płaszczyznach, nogi, ćw. oddechowe, śpiew

WF z Klasą

WF z Klasą to program, który wspiera nauczycieli WF-u i daje im inspirację do prowadzenia bardziej zróżnicowanych i atrakcyjnych lekcji, które są przyjemnością dla każdego. Promuje zdrowy tryb życia, zdrowe odżywianie, aktywizację uczniów mniej sprawnych, równe traktowanie chłopców i dziewcząt oraz zaangażowanie społeczności lokalnej w sportowe życie szkoły. Program prowadzony przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z "Gazetą Wyborczą" i portalem Sport.pl, współfinansowany ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki. Program objęty jest honorowym patronatem Minister Edukacji Narodowej, Ministra Sportu i Turystyki i Ministra Zdrowia. Działania realizowane są przy wsparciu PGNiG. Więcej o WF z Klasą przeczytasz na stronie www.wfzklasa.pl.

Skomentuj:
Zajęcia śródlekcyjne. Uczniu, biegaj! Nawet jak się spocisz
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Organizator WF z Klasą:

Program współfinansowany przez: