Nauczyciel WF-u z Klasą. Ten, który nie boi się krytyki

Katarzyna Brózda pracuje w Gimnazjum nr 2 w Brodnicy. Jest nauczycielką WF-u z 13-letnim stażem oraz trenerem pływania i trenerem piłki ręcznej. Ponadto organizuje wiele imprez i obozów sportowo - rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży, prowadzi ośrodek gimnazjalny dla młodzieży uzdolnionej sportowo, trenującej piłkę ręczną. Sama również uprawia sport. Bierze udział w półmaratonach, jeździ na rowerze, pływa, uprawia crossfit.

Z jakimi problemami boryka się Państwa szkoła?

Mamy pływalnię, stadion, halę, jednak to nie jest wystarczająca baza dla tak dużej szkoły. Oprócz gimnazjum znajduje tu się liceum i szkoła podstawowa. Modernizacja obiektów sportowych byłaby niezbędna do komfortowego prowadzenia zajęć. Staram się wspólnie z kolegami i koleżankami radzić sobie w trudnych warunkach. Nie ma nic niemożliwego dla nauczyciela, który chce się dzielić swoją wiedzą z uczniami.

Mała świadomość rodziców odnośnie tego jak korzystny jest ruch w rozwoju psychomotorycznym dzieci to też jest problem. Moje działania jako nauczyciela w prozdrowotnym wychowaniu dzieci nie przynoszą rezultatu jeśli nie są poparte współpracą z rodzicami.

Piłka ręczna. "Każdy znajdzie tu miejsce dla siebie"

Jak wspomina Pani swój WF z dzieciństwa?

Pochodzę z małej wsi, gdzie sport to natura i teren otwarty. Nie było sali gimnastycznej, a zajęcia zimą odbywały się w sali lekcyjnej lub na świeżym powietrzu. W tych czasach to dramat , ale dla mnie to najpiękniejsze chwile mojego życia. Pasją do sportu zaraził mnie mój nauczyciel historii, który uczył mnie wychowania fizycznego. Był to działacz społecznik sportowy. Organizował dla nas różne spotkania ze znanymi sportowcami, jak Szewińska, Górski, Bublewicz, Listkiewicz. Organizował również różne zawody sportowe, w których mogłam brać udział i odnosić sportowe sukcesy i porażki. Był ostry i wymagający, ale dzisiaj mu za to dziękuję. To on wszczepił mi zamiłowanie do ruchu.

Jak zachęcić dziewczynki do ćwiczeń?

Dziewczęta szczególnie w gimnazjum mają dużo kompleksów dotyczących przede wszystkim swojego wyglądu. Opinia innych jest dla nich ważna. Często nie chcą ćwiczyć, bo się boją krytyki. Dla dziewcząt na zajęcia wybieram takie formy aktywności, które są akceptowane przez dziewczyny, czyli formy taneczne, zabawy i gry ruchowe. Również marszobiegi, ale nie w tradycyjnej formie, lecz np: z zadaniami biegu na orientację. często też organizuję imprezy masowe gdzie liczy się udział a nie wynik. Organizuję również wyjazdy na pokazy sportowe oraz mecze reprezentacyjne. Trzeba dziewczynom pokazać dobre strony uprawiania ruchu i że zmęczenie się może być przyjemne.

Wyśmiewanie największym problemem WF-u

Jak współpracować z rodzicami?

Dla rodziców proponuję lekcje otwarte, gdzie mogą sami zobaczyć jak pracuję z uczniem, jakie mam podejście, jakie formy stosuję. Oprócz lekcji raz do roku na dzień dziecka organizuję wspólnie z wychowawczynią klas sportowych festyn rodzinny. Rodzice biorą udział w konkurencjach sportowych wspólnie ze swoimi pociechami. Zabieram również rodziców na mecze dzieci.

Jaki nauczyciel to dobry nauczyciel?

Nauczyciel, który słucha, potrafi wyciągać wnioski, nie boi się krytyki. Jest nowoczesny, otwarty na nowe trendy.

Czym jest wychowanie fizyczne?

Wychowanie fizyczne to zamierzone działanie, które ma kształtować wśród młodych ludzi postawę prozdrowotną, dającą pozytywny stosunek do swojego ciała i sprawności fizycznej.

Druga edycja akcji WF z Klasą trwa

Akcja wspiera nauczycieli w rozwijaniu kultury fizycznej uczniów i przyczynia się do wypracowania pomysłów na nowoczesne lekcje. 1 września ruszyła druga edycja, która potrwa do 31 sierpnia 2015 roku. W programie uczestniczy 1500 szkół. Program prowadzony jest przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z "Gazetą Wyborczą" i Sport.pl, współfinansowany ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki. Program objęty jest honorowym patronatem minister edukacji narodowej oraz ministra sportu i turystyki. Więcej o akcji przeczytasz na stronach www.wfzklasa.pl .