Nauczyciel WF-u z Klasą. Ten, który wspiera i wymaga

Marlena Waga jest nauczycielką z 21-letnim stażem. Instruktorka dyscyplin sportowych takich jak: piłka ręczna, piłka nożna, piłka siatkowa, piłka koszykowa, strzelectwo, kajakarstwo, gimnastyka, pływanie, lekka atletyka. W przeszłości zawodniczka piłki ręcznej MKS KARKONOSZE Jelenia Góra.
Obecnie pani Marlena jest animatorką, działaczką sportową, wolontariuszką, odznaczona Medalem Komisji Edukacji Narodowej. Promuje zdrowie, aktywność fizyczną wśród dzieci, młodzieży oraz mieszkańców Oleśnicy. Honorowy Dawca Krwi i potencjalny Dawca Szpiku Kostnego, członek Zarządu ZNP Oddziału Oleśnica, nagrodzona Złotą Odznaką ZNP. Jest Rzecznikiem Praw Ucznia w Gimnazjum nr 2 im. AK w Oleśnicy, Lokalny Lider Programu WF z Klasą.

Z jakimi problemami boryka się Pani szkoła?

W mojej szkole jest wiele problemów, z którymi borykają się nauczyciele. Jeśli chodzi o wychowanie fizyczne, to największym problemem jest brak własnej sali gimnastycznej. Dostęp do sali mamy 2 razy w tygodniu, wynajmując ją od szkoły ponadgimnazjalnej. Dodatkowo mamy do dyspozycji miejską halę sportową w wymiarze 4 godziny tygodniowo, gdzie prowadzimy zajęcia fakultatywne do wyboru. W pobliżu szkoły mamy ciekawy park miejski z infrastrukturą umożliwiającą prowadzenie zajęć sportowych. Jako szkoła posiadamy boiska przyszkolne (piłka ręczna, piłka siatkowa i piłka koszykowa), salkę do tańca i małą siłownię. Mimo problemów z bazą sportową, nasi uczniowie biorą udział w ponad 70 różnego rodzaju zawodach, rozgrywkach oraz imprezach sportowo-rekreacyjnych.

Jak wspomina Pani swój WF z dzieciństwa?

Od dzieciństwa kochałam sport, więc gdy zaczęłam edukację, uwielbiałam lekcje wychowania fizycznego. Później były SKS-y, na które bardzo chętnie uczęszczałam. Wtedy to pojawiło się moje zainteresowanie grami zespołowymi, z których piłka ręczna stała moją ulubioną. Potem przyszły treningi w klubie sportowym, obozy sportowe i moja największa pasja: karate. W latach 80-tych było modne uprawianie tej dyscypliny, a uprawianie jej przez dziewczęta to było coś, jak mówi teraz młodzież "cool". Tydzień ma 7 dni, a ja trenowałam tygodniowo 10-14 razy. Zawsze miałam cudownych nauczycieli wychowania fizycznego i trenerów, a także najsłabszych uczniów-sportowców w swoich drużynach, którzy pod koniec roku już nie byli tacy słabi dzięki wspólnej ciężkiej pracy.

Jak zachęcić dziewczynki do ćwiczeń?

Praca z dziewczynkami jest trudniejsza niż praca z chłopcami. Chłopcy chętniej uczęszczają na lekcje WF, dziewczynki muszą mieć pasję do uprawiania sportu. Byłabym słabym nauczycielem, gdybym nie poradziła sobie z tym wyzwaniem. Zawsze na pierwszych lekcjach z nowymi uczennicami przedstawiam swoje wymagania. Potem kilka pogadanek o roli ruchu w życiu młodych ludzi, o zdrowiu, o prawidłowym odżywianiu, o otyłości. Aby zachęcić dziewczęta do WF opowiadam o swoich wcześniejszych doświadczeniach z pracy, układam ciekawe i atrakcyjne lekcje i ciągle motywuję dziewczęta. Nie stawiam złych ocen, nawet otyłe uczennice chętnie ćwiczą na moich zajęciach i są dowartościowywane. Celem zmniejszenie osób niećwiczących na moich lekcjach wprowadziłam "świsty" - krótki test wiedzy z edukacji zdrowotnej i przepisów gier zespołowych, który trwa ok. 5-7 min., co znacznie poprawiło ilość osób ćwiczących.

Jak współpracować z rodzicami?

Współpracować to bardzo znaczące słowo, wyższy poziom. Żadna szkoła nie uczy współpracy z rodzicami, tego trzeba się nauczyć poprzez rożnego rodzaju kompromisy. Mnie się jeszcze nie udało osiągnąć tego poziomu, ale jestem na dobrej drodze, gdyż wiem jak z nimi rozmawiać. Trzeba organizować pogadanki, spotkania, chwalić za włożoną pracę, prosić o pomoc w dalszych działaniach, pytać, czego oczekują ode mnie, no i dać od siebie tyle ile dają rodzice. Jaki nauczyciel to dobry nauczyciel? Taki, który ciągle szuka rozwiązania problemów, które zadowolą młodzież, rodziców, samego nauczyciela, ciągle doskonalący swój warsztat pracy. Nauczyciel ten chce być na czasie, słucha młodzież, pomaga jej, dużo od niej wymaga, ale od siebie wymaga jeszcze więcej i na zakończenie III klasy i po latach usłyszy od uczniów słowa:

"Jest Pani najlepszą nauczycielką WF--u na świecie ".

Czym jest wychowanie fizyczne?

Dla mnie wychowanie fizyczne to moja pasja, moja praca, moje powołanie, moje szczęście. Dla innych to zdrowie fizyczne i psychiczne. Dla jeszcze innych niepotrzebny przedmiot w szkole. Wychowaniu fizycznemu towarzyszy ruch, radość, różne emocje (pozytywne i negatywne), umiejętne rozwiązywanie problemów, fair play oraz chęć bycia razem. To lekcja, po której dzieci są zmęczone, radosne i chyba szczęśliwe.

Trwają zapisy do III edycji WF-u z Klasą

Akcja wspiera nauczycieli w rozwijaniu kultury fizycznej uczniów i przyczynia się do wypracowania pomysłów na nowoczesne lekcje. 1 września ruszyła druga edycja, która potrwa do 31 sierpnia 2015 roku. W programie uczestniczy 1500 szkół. Program prowadzony jest przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z "Gazetą Wyborczą" i Sport.pl, współfinansowany ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki. Program objęty jest honorowym patronatem minister edukacji narodowej oraz ministra sportu i turystyki. Więcej o akcji przeczytasz na stronie www.wfzklasa.pl.

Więcej o: