Recepta na udany WF? "Spełniony nauczyciel, który podąża za potrzebami uczniów"

Anna Kaźmierczak ukończyła studia magisterskie w Akademii Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie. Obecnie jest nauczycielką WF-u, trenerką gimnastyki sportowej, a przede wszystkim pasjonatką sportu. Pani Anna dzieli się z nami swoją tajemnicą, na udany WF.
Ze sportem przez życie

Moje życie zawsze było związane ze sportem. Przez wiele lat zawodniczo tańczyłam w szkole tańca towarzyskiego Magdaleny i Janusza Myków w Zamościu. W liceum zrezygnowałam z tańca na rzecz reprezentowania szkoły w zawodach sportowych szczebla miejskiego i wojewódzkiego. Uczęszczałam kilka razy w tygodniu na treningi z lekkiej atletyki, siatkówki i pływania. Na studiach już od pierwszych zajęć zakochałam się w gimnastyce sportowej. Szybko rozpoczęłam specjalizację i praktykę zawodową z dziećmi i młodzieżą. Poza prowadzeniem zajęć z gimnastyki sportowej przy krakowskim AWF-ie byłam także trenerem i choreografem zespołu taneczno-gimnastycznego w Parafialnym Klubie Sportowym "Jadwiga". Kierowałam tam czterema grupami tanecznymi i dwoma grupami gimnastycznymi.

Wraz z członkami najstarszej tanecznej grupy dwukrotnie reprezentowałam nasz kraj na Międzynarodowym Festiwalu Taneczno - Gimnastycznym TURNFEST w Niemczech. W końcowej klasyfikacji obydwa razy uplasowaliśmy się w czołowej trójce z kilkunastu krajów występujących. Moi gimnastycy i gimnastyczki zajmowali także bardzo często miejsca na podium małopolskich rekreacyjnych zawodów gimnastycznych. Prowadziłam również zajęcia z wychowania fizycznego w Prywatnym Liceum Aktorskim. Aktualnie jestem nauczycielką w Niepublicznej Szkole Mistrzostwa Sportowego w Żorach. Pasjonatką aktywności fizycznej. Biegam, pływam, jeżdżę na rowerze, na nartach, na rolkach. Jestem otwarta na ruch i korzystam z każdej jego formy.

Recepta na udany WF

Dla mnie receptą na udany WF jest po prostu spełniony nauczyciel. Zajęcia muszą być ciekawe i kreatywne. Każdy musi znaleźć w nich coś dla siebie. W tym zawodzie nigdy nie da się spocząć na laurach jeśli chce się nadążyć za potrzebami młodzieży. Głowa musi być pełna pomysłów. Ważna jest także umiejętność słuchania i obserwowania innych. Na WF-ie nie może być nudno. Dzieciaki muszą z zapartym tchem czekać na każdą lekcję. Muszą się na nich uczyć, ale przede wszystkim dobrze się bawić.

Trenowanie dzieci daje mi ogromną satysfakcję. Uwielbiam przebywać wśród nich. Cieszę się, że mogę zarażać innych swoją pasją i przekazywać wiedzę. Każdy nawet najmniejszy sukces sportowy moich podopiecznych jest dla mnie największą nagrodą.

Przecież ruch powinien być częścią życia młodego człowieka, zresztą - każdego człowieka.

WF musi zaskakiwać, a nauczyciel musi nawiązywać pozytywne więzi z uczniami. Przecież to WF-ista rozwija w dzieciakach najważniejsze cechy. Poza dbaniem o rozwój fizyczny kształtuje charakter młodego człowieka. To trudna, a zarazem fascynująca praca. Ma ona sens tylko wtedy, gdy przekażemy swoim podopiecznym właśnie takie wartości. Naszą rolą jest nauczyć uczniów wszystkiego, by w przyszłości sami mogli wybrać jaka forma ruchu najbardziej im odpowiada. Oczywiście sami także musimy być aktywni, bo to najlepszy wzorzec.

Lekcja marzeń

Moi uczniowie najlepiej odnajdują się podczas rywalizacji. Rywalizacji - w każdym tego słowa znaczeniu. Może to być forma typowa i znana jak biegi czy gry zespołowe, ale także wszystkie nowe i nieznane jej formy. Wykorzystywaliśmy między innymi:

balony do przeprowadzenia Baloniady (czyli ćwiczeń sprawnościowych z balonem),

laski gimnastyczne i skrzynię (ćwiczyliśmy rzuty do ruchomego celu),

woreczki (z pomocą, których powstał Curling),

woreczki śniadaniowe do ćwiczeń koordynacyjnych,

dziecięce klocki plastikowe do ćwiczeń równoważnych,

gazetowe kulki do ćwiczeń doskonalących chwyt i rzut do celu,

materace do ćwiczeń siłowych, itd.

Krótko mówiąc ciągle szukam zastosowań dla powszechnie znanych sprzętów i przyborów. Dzieci chcą spróbować wszystkiego. Czasem nawet nie zauważają, że uczą się - świetnie się bawiąc. Bardzo często wplatam w zajęcia gimnastykę sportową. Jest ona zdecydowanie jedną z najpiękniejszych form aktywności fizycznej. Wpływa na wszechstronny rozwój ciała i duszy oraz stanowi świetną bazę do uprawiania wszystkich innych dyscyplin. Jej elementy z łatwością można wykorzystywać w tańcu, co tym bardziej mnie cieszy. O dziwo tego typu zajęcia sprawdzają się zarówno w grupie damskiej jak i męskiej.

Zwolnienia z WF-u? Można temu zaradzić

Pojawianie się dużej liczby zwolnień wynika przede wszystkim ze zbyt małej realizacji potrzeb uczniów. Czasem nauczyciele zamykają się na wiele dyscyplin i wielokrotnie odtwarzają te same scenariusze na zajęcia. Dla dzieci jest to mało atrakcyjne. Aktualnie jest wiele możliwości, należy je tylko dostrzec. Trzeba wychodzić poza szkołę, zapraszać ciekawych gości, korzystać z pomysłów innych i szukać własnych nowych rozwiązań. Nauczyciel wfu powinien uczyć się całe życie, by mógł nadążyć za zmieniającym się światem.

WF musi angażować rodziców. Przecież to oni w pierwszej kolejności powinni dawać przykład swoim pociechom. W tym zabieganym życiu ruch jest odskocznią od wielu problemów. Jest też sposobem na spędzanie czasu wspólnie. Jak to zrobić? Zmotywować rodziców do aktywności. My organizowaliśmy konkursy Aktywnej Rodziny: podczas ferii uczniowie fotografowali się z rodzinami podczas aktywności. Najlepsze zdjęcia i najwięcej form ruchu było nagradzane karnetami na obiekty sportowe. Poza tym organizowaliśmy wspólne zabawy i ćwiczenia dla całych rodzin.

Program WF z Klasą

WF z Klasą to program, który wspiera nauczycieli WF-u i daje im inspirację do prowadzenia bardziej zróżnicowanych i atrakcyjnych lekcji, które są przyjemnością dla każdego. Promuje zdrowy tryb życia, zdrowe odżywianie, aktywizację uczniów mniej sprawnych, równe traktowanie chłopców i dziewcząt oraz zaangażowanie społeczności lokalnej w sportowe życie szkoły. Program prowadzony przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z "Gazetą Wyborczą" i portalem Sport.pl, współfinansowany ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki. Program objęty jest honorowym patronatem Minister Edukacji Narodowej, Ministra Sportu i Turystyki i Ministra Zdrowia. Działania realizowane są przy wsparciu PGNiG. Więcej o WF z Klasą przeczytasz na stronie www.wfzklasa.pl.