Aktywna zima, czyli jak sprawić, by tegoroczne święta były inne niż wszystkie

Czego pragnie twoje dziecko? Nowej zabawki? Telefonu komórkowego? Pewnie też. Jednak najlepszym prezentem dla dziecka jest rodzic. Aktywny rodzic.
W 2014 roku firma TNS Polska przeprowadziła badanie pt. "Polscy rodzice o prezentach gwiazdkowych swoich dzieci". Podarki stanowiły głównie zabawki (53 proc), ubrania (41 proc), słodycze (26 proc) i książki (20 proc). W dalszej kolejności sprzęt elektroniczny i gry komputerowe. Zatem kupujemy i jednocześnie narzekamy, że dzieciaki są mało aktywne, leniwe, chorowite. Brakuje im ruchu i świadomości, jak radosny może być czas spędzony na sportowo. Nie będą miały szansy jednak tego odkryć, jeśli ktoś nie wskaże im drogi. A mogą to zrobić oczywiście dorośli - rodzice i nauczyciele.

Dzieci pragną przedmiotów?

W internecie krąży filmik, w którym dzieci piszą list do Świętego Mikołaja oraz list do rodziców. W tym pierwszym proszą głównie o zabawki, w drugim o czas spędzony razem: wspólne zasiadanie do kolacji, zabawy, gra w piłkę. Gdy zapytano maluchy co by zrobiły, gdyby mogły wysłać tylko jeden list, jednogłośnie odpowiedziały - wysłałbym/wysłałabym ten do rodziców.

W obecnych czasach mnogość zabawek, a także sprzętu elektronicznego wprawia o zawrót głowy. Rozwój technologiczny żyje własnym życiem i nie mamy prawa odcinać od tego dzieci. To jest ich rzeczywistość, ich przyszłość, ich furtka do świata. Jednak nasze prawdziwe, pierwotne potrzeby nie zmieniają się. Nasze pociechy wciąż potrzebują bliskości, miłości, pozytywnych wzorców oraz...codziennej dawki ruchu!

Po co (tak naprawdę) dziecku sport?

W szkołach ponadgimnazjalnych niemal co trzecie dziecko ma nadwagę i liczba ta z każdym rokiem wzrasta. Dzieci do szkoły podjeżdżają autobusem lub samochodem, a popołudnia spędzają w domu, zamiast na podwórku lub boisku. Jedzą bezmyślnie, nawykowo, przed telewizorem i komputerem. Organizm domaga się wartościowych składników pochodzących z pożywienia. Gdy tych nie dostaje, woła o kolejną porcję jedzenia. Aktywny styl życia pozwala utrzymywać prawidłową wagę ciała, a także zmniejsza chęć notorycznego podjadania niezdrowych przekąsek. Organizm regularnie wystawiany na intensywny wysiłek spragniony jest większej ilości składników odżywczych, zatem mały sportowiec chętniej zjada warzywa, owoce, kasze.

Sport chroni przed chorobami cywilizacyjnymi. Osoby, które regularnie uprawiają sport rzadziej chorują. Wieńcówka, cukrzyca typu II, niektóre postacie nowotworu, osteoporoza - to choroby, które teoretycznie nie dotyczą dzieci (chociaż niestety powoli zaczyna się to zmieniać). Jednak na to, czy zachowamy zdrowie w wieku dorosłym w dużej mierze decyduje styl życia od najmłodszych lat. Sport uaktywnia system odpornościowy, a także uczy organizm szybkiej i efektywnej regeneracji. Dzięki temu sportowiec, który dozna urazu lub zachoruje, dużo szybciej wróci do sprawności niż człowiek, który prowadzi statyczny tryb życia.

Sport pomaga w nauce i wykorzystuje potencjał dziecka. Potencjał młodego człowieka możemy rozważać dwojako. Pierwszy, to potencjał fizyczny, wynikający z naturalnych faz rozwojowych dziecka. Każdy tzw. okres sensytywny, pojawiający się wyłącznie w dziecięcych latach charakteryzuje się wyjątkowym wzrostem danej cechy np. szybkości, gibkości, wytrzymałości. Jeśli pominiemy te momenty, nie mamy szans do nich wrócić. Dziecko, które rozwija w sobie poszczególne sprawności, gdy po przerwie wraca do aktywności jako dorosły, dużo szybciej dochodzi do formy, niż ludzie, którzy nigdy nie uprawiali żadnego sportu.

Drugi aspekt, to potencjał wynikający z możliwości umysłowych dziecka. Jak wykazali specjaliści z Laboratory of Biochemistry and Neuroscience University of Tsukuba, sport w połączeniu ze zdrową dietą powoduje tworzenie się nowych sieci neuronalnych, a więc mózg dziecka zaczyna działać efektywniej. Ponadto aktywność zwiększa umiejętność koncentracji, wystawia młodego człowieka na sytuacje problemowe. Buduje w dziecku wytrwałość, odwagę, pewność siebie, umiejętność szybkiego podejmowania decyzji.

Ruch sprawia, że jesteśmy bardziej pogodni, radośni, optymistycznie nastawieni do świata. Sport obniża poziom stresu, pozwala z dystansem spojrzeć na problemy.

Aktywna szkoła zimy się nie boi!

Wszystko pięknie, tylko przecież zimowe aktywności to zaraz grypa, angina, a w najlepszym przypadku - przeziębienie. Czy oby na pewno? Lekarze są innego zdania. - Trzymając dziecko w domu zimową porą skazujemy je na słabszą odporność. Organizm ma mniejsze szanse na styczność z wirusami i bakteriami, przez co nie rozpoznaje ich tak szybko i nie jest w stanie od razu zareagować na rozpoczynającą się infekcję - przekonuje lekarz rodzinny Katarzyna Luch - Największą zaletą aktywności uprawianej na powietrzu jest budowanie odporności. Oczywiście osłabione, przeziębione dziecko powinno więcej wypoczywać, nie wystawiać się na czynniki zewnętrzne. Jeśli jednak jest zdrowy, pozwalajmy mu na ruch nawet wtedy, gdy jest zimno.

Na szczęście część nauczycieli doskonale zdaje sobie z tego sprawę i wychodzi poza mury szkoły również jesienną i zimową porą. Popularne są wyjścia na łyżwy, sanki, zabawy ruchowe i lepienie bałwana. A co, gdy brakuje białego puchu? - Uczennice Publicznego Gimnazjum nr 3 w Radomiu wykorzystały grudniową aurę i lekcję wychowania fizycznego zamieniły na aktywnie spędzony czas w okolicznym parku. Chęci i zapał do ćwiczeń rozpierał wszystkich- były przebieżki w różnym tempie, ćwiczenia siłowe na przyrządach nowo powstałej siłowni w naszym osiedlowym parku, gry i zabawy w parach. Jednym słowem mnóstwo dobrej zabawy. I to wszystko dla zdrowia i urody! - chwalili się na swoim szkolnym blogu nauczyciele wychowania fizycznego biorący udział w akcji WF z Klasą.

Tego typu blogowych jest mnóstwo. WF-iści organizują dzieciom biegi na orientację, zabawy tropiące, zimowe wycieczki. To pokazuje, że zima nie ogranicza. Zima otwiera nowe możliwości.

Święta inne niż wszystkie

Oczywiście choinkowe prezenty i wigilijna kolacja to coś, na co dziecko (w każdym wieku!) czeka z niecierpliwością. Jednak wspólnie spędzony czas na sportowo to podarunek, który pociecha zapamięta na całe życie. Krótka wycieczka rowerowa (tak, na rowerze można jeździć również zimą!), wyjście na sanki lub na lodowisko to moc wrażeń i późniejszych wspomnień. Macie to już przerobione? Pojedźcie do lasu, pospacerujcie lub pobiegajcie. Zabierzcie aparat fotograficzny, oglądajcie drzewa i ślady zwierząt. Niech twoje dziecko odkrywa świat, a ty odkrywaj jego reakcje. I pamiętaj: najpiękniejszy prezent jaki możesz podarować swojemu dziecku, to ty sam.

Program WF z Klasą

WF z Klasą to program, który wspiera nauczycieli WF-u i daje im inspirację do prowadzenia bardziej zróżnicowanych i atrakcyjnych lekcji, które są przyjemnością dla każdego. Promuje zdrowy tryb życia, zdrowe odżywianie, aktywizację uczniów mniej sprawnych, równe traktowanie chłopców i dziewcząt oraz zaangażowanie społeczności lokalnej w sportowe życie szkoły. Program prowadzony przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z "Gazetą Wyborczą" i portalem Sport.pl, współfinansowany ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki. Program objęty jest honorowym patronatem Minister Edukacji Narodowej, Ministra Sportu i Turystyki i Ministra Zdrowia. Działania realizowane są przy wsparciu PGNiG. Więcej o WF z Klasą przeczytasz na stronie www.wfzklasa.pl.

Zdjęcie Tempish Łyżwy figurowe Giulia Zdjęcie Tempish Łyżwy Regulowane Fearless Zdjęcie WORKER Łyżwy dziecięce Izaky
Tempish Łyżwy figurowe Giul... Tempish Łyżwy Regulowane Fe... WORKER Łyżwy dziecięce Izak...
Sprawdź ceny » Sprawdź ceny » Sprawdź ceny »
źródło: Okazje.info