Recepta na dobry WF: różnorodność i poszukiwanie inspiracji

Beata Ostaś - Rupa ukończyła Akademię Wychowania Fizycznego w Katowicach oraz Podyplomowe Studia Dziennikarskie na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Jest autorką innowacji pedagogicznych i programów własnych: organizacja imprez sportowo-rekreacyjnych, elementów dziennikarstwa sportowego, animacji rekreacji, ale przede wszystkim uczy wychowania fizycznego w Zespole Szkół nr 1 w Tychach.

Wychowanie fizyczne. Przedmiot ważny, jak żaden inny

Wychowanie fizyczne (jak donoszą badania przeprowadzane w szkołach) to ulubiona lekcja młodzieży w szkole. To zajęcia, na których uczniowie mogą się zrelaksować, odprężyć lub po prostu wyrzucić z siebie negatywne emocje.

Dla mnie wychowanie fizyczne to pasja, misja. To sposób na przekazanie wiedzy i umiejętności, które młodzież wykorzysta w przyszłości dbając o zdrowie swoje i swojej rodziny.

Moi absolwenci, którzy często mnie odwiedzają, podkreślają, że to co robię jest ważne i potrzebne. To mnie niezwykle motywuje do dalszej pracy. Cieszy mnie duża liczba moich uczniów, którzy swoje zawodowe życie związali właśnie z szeroko pojętym sportem i rekreacją.

Doceniam fakt, że pracuję właśnie w Zespole Szkół nr 1 w Tychach, gdzie utworzyliśmy dziesięć lat temu klasę o profilu rekreacyjno - turystycznym, bowiem uczniowie do niej uczęszczający kochają sport i rekreację, Są chętni do działania i zarażają mnie swoim entuzjazmem. Duże wsparcie i zielone światło dla moich pomysłów i inicjatyw mam też od pani dyrektor Grażyny Jurek.

Dobre praktyki, czyli sposób na ciekawe zajęcia z WF-u

Młodzież licealna z którą pracuję na co dzień, jest bardzo zaangażowana i chętna do ćwiczeń. Wspólnie szukamy nowych inspiracji, wyzwań, czegoś co wpłynie na nasz wspólny rozwój fizyczny i nie tylko. Dziewczęta i chłopcy chętnie pracują nad swoją wytrzymałością i siłą ćwicząc:

- tabatę

- crossfit

- biorąc udział w treningu funkcjonalnym

Moi uczniowie mają dużą świadomość i wiedzę na temat swego ciała i pragną nad sobą pracować.

W poszukiwaniu wzorów do naśladowania postanowiłam na lekcję wychowania fizycznego zapraszać znanych sportowców z tyskich sekcji sportowych. Odwiedzili nas i poprowadzili lekcje: siatkarze, koszykarze, hokeiści, piłkarze nożni, futboliści amerykańscy, bokserzy, judocy itp. Młodzież bardzo chętnie uczestniczyła w tych lekcjach i czasem z rumieńcem na twarzy przyglądała się swoim idolom. Po tych wyjątkowych lekcjach organizowałam w auli szkoły spotkania ze sportowcami. Były one dla uczniów bardzo inspirujące. Sportowcy często zachęcali wszystkich do uprawiania sportu, opowiadali o drodze, którą przebyli aby osiągnąć wymarzony cel. Dla mnie najważniejsze było jednak to, że motywowali młodzież podkreślając, że w życiu nie ma rzeczy niemożliwych a praca, trening, pozwalają na realizację marzeń.

Moi uczniowie również bardzo chętnie uczestniczyli w zajęciach organizowanych przeze mnie na obiektach rekreacyjnych naszego miasta. Odwiedzamy:

korty ziemne

strzelnicę golfową

kręgielnię

odkryte lodowisko

ścieżkę zdrowia

kluby fitness

Uczestniczymy w:

regatach kajakarskich

żeglarskich

organizujemy podchody terenowe itp.

Do zajęć, które bardzo lubią moi uczniowie zaliczyć mogę jeszcze: wyjazdy na Akademię Wychowania Fizycznego w Katowicach, gdzie młodzież uczestnicy w zajęciach szermierki, ścianki wspinaczkowej, ćwiczy na trampolinach , itp. Z największą przyjemnością odwiedzam z młodzieżą tyskie przedszkola organizując zabawy mikołajkowe, karnawałowe, czy festyny sportowe dla przedszkolaków. Młodzież także z radością poznaje nowe dyscypliny sportowe, które są tematem drugiej kampanii szkolnej. Poznaliśmy już wybrane przez nich : badminton, boks, futbol amerykański, zumbę, tabatę, trening cardio, nornic walking .

Młodzież uwielbia także uczestniczyć w Nocnym Maratonie Zdrowia , który organizuje raz do roku. Wówczas wspólnie układamy scenariusz naszych działań rozpoczynając od przygotowania zdrowego posiłku, poprzez zajęcia z judo, jogi, tańców , a na filmach o tematyce sportowej kończąc.

W tym roku uczestnicząc w realizacji zadań programu WF z klasą wybraliśmy ścieżkę zdrowotną. Dużo satysfakcji sprawia mi oraz moim uczniom organizacja tematycznych dni w ramach kampanii JEM ZDROWO I KOLOROWO. Zorganizowaliśmy już warsztaty kulinarne , Dzień marchewki i jabłka, Dzień owoców, warzyw. Przed nami kiermasz zdrowych ciast i ciasteczek.

Wartościowy WF? "Atmosfera, zaufanie, pasja"

Z pewnością najważniejszą rzeczą w procesie nauczania wychowania fizycznego jest stworzenie odpowiedniej atmosfery, wzajemnego zaufania, swego rodzaju porozumienia między uczniem, a nauczycielem, które pozwala nam na zrozumienie potrzeb naszych uczniów, wspólne tworzenie lekcji w taki sposób by wszyscy na tej lekcji czuli się dobrze, aż wreszcie stawianie uczniom celów na miarę ich możliwości. Zasady? Kiedyś , ktoś na jednym ze szkoleń w których uczestniczyłam powiedział: jeśli chcesz bardzo dobrze wykonywać swoją pracę musisz ją pokochać, zaś młodzież którą uczysz, musisz traktować jak swoje własne dzieci.

Ta zasada sprawdza się u mnie w stu procentach. Kocham to co robię i zawsze staram się robić to najlepiej jak potrafię. Priorytetem jest jednak zawsze dobro młodzieży i jej rozwój, a przy okazji i mój rozwój, bo przecież to dla naszych uczniów my nauczyciele staramy się być coraz lepsi, kompetentniejsi, kreatywni.

Duży wpływ na dobrą frekwencję na zajęciach wychowania fizycznego w naszej szkole miał Sportowy Okrągły Stół, który zorganizowaliśmy w ramach programu WF z klasą. Dowiedzieliśmy się dzięki tym wspólnym obradom, jakie są słabe i mocne strony naszych lekcji, co musimy poprawić i co jest najważniejsze dla młodzieży. Stosujemy się do wspólnie wypracowanych wniosków i to przynosi dobre efekty w postaci właściwej frekwencji na naszych lekcjach.

Oczywiście dobry WF może angażować rodziców, jeśli tylko oni na to wyrażą zgodę i udzielą nam wsparcia w naszych działaniach. Ja mam wspaniałych rodziców, którzy są chętni i otwarci na współpracę. Udało mi się nawiązać kontakt z osobami, których życie zawodowe jest związane ze sportem lub działalnością wspierającą zdrowie. Co więcej! W naszej szkole to właśnie rodzice czasem prowadzą lekcje wychowania fizycznego na sali gimnastycznej lub w miejscu swojej pracy. Wówczas na specjalne zaproszenie udajemy się na korty ziemne, strzelnicę golfową, do klubu fitness czy do klubu żeglarskiego. Lekcje , które rodzice poprowadzili w szkole mają charakter zarówno praktyczny, jak i teoretyczny. Rodzice moich uczniów poprowadzili lekcje boksu, jujitsu, zapasów, hokeja, samoobrony, lekkoatletyki. Wspierali nas również dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem z dietetyki, kardiologii, ginekologii, fizjoterapii, pediatrii. Nieoceniona jest ich pomoc w organizacji Dnia Zdrowia, Sportu czy Festynów.

Jak to zrobić by rodzice z nami współpracowali? To jest banalnie proste. Porozmawiać, poprosić, zaprosić.

Drodzy Nauczyciele wychowania fizycznego nie zrażajcie się tym, że jeszcze ciągle w szkołach nasza praca nie jest doceniana tak jak powinna. To co robimy jest naprawdę ważne, a nawyki aktywnego spędzania czasu, które wszczepimy naszym uczniom będą dla nich bezcenne w całym dorosłym życiu.

Program WF z Klasą

WF z Klasą to program, który wspiera nauczycieli WF-u i daje im inspirację do prowadzenia bardziej zróżnicowanych i atrakcyjnych lekcji, które są przyjemnością dla każdego. Promuje zdrowy tryb życia, zdrowe odżywianie, aktywizację uczniów mniej sprawnych, równe traktowanie chłopców i dziewcząt oraz zaangażowanie społeczności lokalnej w sportowe życie szkoły. Program prowadzony przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z "Gazetą Wyborczą" i portalem Sport.pl, współfinansowany ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki. Program objęty jest honorowym patronatem Minister Edukacji Narodowej, Ministra Sportu i Turystyki i Ministra Zdrowia. Działania realizowane są przy wsparciu PGNiG. Więcej o WF z Klasą przeczytasz na stronie www.wfzklasa.pl .